vineri, 19 aprilie, 2024

Te hartuiesc recuperatorii? Se comporta ca niste camatari? Legea care te-ar putea apara

Distribuie:

Publicat:

Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) pregateste o lege care sa protejeze clientii bancilor si institutiilor financiare nebancare de abuzurile recuperatorilor de creante.

Seful ANPC, Paul Anghel, sustine ca acestia se comporta ca niste camatari, potrivit unei postari publicate pe pagina sa de Facebook.

“Avand in vedere vidul legislativ in materie, pregatim un act normativ care sa reglementeze activitatea” recuperatorilor de credite, a explicat acesta.

El a dat citire si unui articol din proiectul de act normativ, care prevede ca “prestatorul de servicii de recuperare debite sau serviciul intern de colectare nu poate utiliza, in activitatea sa, tehnici care sa determine hartuirea, oprimarea sau abuzarea debitorului”.

Paul Anghel si-a rugat prietenii virtuali sa vina cu sugestii, iar unul dintre internauti i-a cerut ca legea sa defineasca cu exactitate termenul de “hartuire”. De asemenea, alta persoana a mentionat necesitatea unor sanctiuni in momentul in care reglementarile sunt incalcate.

Recuperatorii au cod conduita

Recuperatorii au un cod de conduita, care a fost actualizat in septembrie 2015 de catre Asociatia de Management al Creantelor Comerciale (AMCC), ce numara 14 membrii, inclusiv Kruk si Coface.

Astfel, apelurile recuperatorilor pot fi facute in zilele lucratoare doar intre orele 8:00 si 21:00, iar sambata doar intre 9:00 si 14:00. Exceptie fac doar cazurile in care debitorii cer sa fie sunati la alte ore.

“Convorbirile trebuie desfasurate intr-un mod politicos, care sa asigure protejarea si nedivulgarea catre terti a informatiilor privind obligatiile de plata ale debitorului si datele personale ale acestuia/acesteia. Atunci cand incepe o convorbire, agentul de colectare trebuie sa se prezinte, sa comunice numele companiei pe care acesta/aceasta o reprezinta, precum si numele creditorului pentru care actioneaza”, se arata in document.

La telefon, recuperatorii trebuie sa explice motivul convorbirii si sa clarifice orice nelamuriri pe care le au debitorii. Iar numarul de apeluri pe saptamana poate fi de maximum doua (exceptand negocierile active si situatiile in care datornicul cere sa fie cautat in alt interval orar), astfel incat frecventa convorbirilor telefonice sa nu deranjeze sau sa ia forma unei hartuiri.

De asemenea, recuperatorii trebuie sa fie politicosi si sa prezinte mereu actul de identitate si imputernicirea pe care o au de la compania de colectare a creantelor. Mai mult, acestia trebuie sa explice scopul vizitei si sa clarifice orice nelamuriri ale debitorului.

Scrisorile prin intermediul carora debitorul este somat sa-si achite datoriile trebuie trimise, in principiu, la adresa de domiciliu, de resedinta sau de rezidenta a acestuia, scrie in Codul de conduita. In plus, scrisorile pot fi trimise, daca este cazul, si la o alta adresa cunoscuta a datornicului.

Datornicii pot face reclamatii cu privire la creante sau cesiunea de creante, acestea urmand sa fie rezolvate in cel mult 30 de zile de la primire. Companiile de recuperare pot propune o alta data pentru solutionare numai daca perioada e insuficienta, dar noul termen nu poate fi mai mare de 60 de zile de la primirea reclamatiei.

Acest Cod de conduita trebuie respectat, sustine asociatia citata, insa documentul nu prevede sanctiuni pentru cei care il incalca, precizandu-se doar ca firmele respective sunt responsabile pentru faptele angajatilor.

Pe aceeași temă

Cele mai citite

spot_img