marți, 19 martie, 2024

Traian Basescu lamureste celebrul scandal Flota: Privatizarea era singura solutie

Distribuie:

Publicat:

 

Fostul președinte Traian Băsescu susține că vânzarea flotei era un demers necesar, asta pentru că în mai 1990, Guvernul a decis să nu susțină flota.

”Chestiunea cu cine a vândut flota e ca și cum ai vinde morcov la tarabă.

A fost un proces de privatizare, făcut de Fondul Proprietății de Stat (FPS), nicidecum de Ministerul Transporturilor. Trebuie să știi și care era situația flotei… dacă era roz, FPS-ul nu ar fi fost gata să privatizeze navele. Dar, dacă mai era ceva de salvat, era prin privatizare ca să poată face injecții de capital pe nave.

În decembrie 1990, România avea 246 de nave de transport. Din acestea, 106 erau legate în Portul Constanța, fiind neoperabile din cauza defecțiunilor tehnice. Din cele aflate în exploatare, 70 erau la limita de expirare a actelor de navigație și trebuiau băgate în șantier pentru revizia de patru ani. Mai mult, flota avea în execuție 76 de nave noi în diverse șantiere navale din România, de regulă de mare capacitate.

În mai 1990, Guvernul a stabilit încetarea oricărei subvenții către flotă, nu a mai primit bani nici să construiască unele noi, nici să le repare pe cele din șantier.

În ceea ce privește ”vânzarea pe nimic”… Vă dau elemente din expertiză: nava Bicaz a fost vândută cu 3,4 milioane de dolari, valoarea amortizată era de 2 milioane de dolari, deci s-a realizat un beneficiu de 1,4 milioane. Nava Balota – 1,5 milioane, valoarea rămasă neamortizată – 1 milion.

Nu aș spune că FPS-ul a vândut prost aceste nave”, a declarat fostul președinte.

Băsescu a precizat că un punct esențial în discuția privind flota este calitatea construcțiilor, care era slabă, și starea tehnică a navelor respective.

”Despre calitatea construcțiilor din România… Una din navele care trebuia să fie amiral – ”22 decembrie 1989” – a fost botezată așa în memoria celor care au căzut la Revoluție…. a fost livrată Petromin în 1993. Atunci, a fost trimisă în Canada, să încarce cărbune. Nava a ajuns cu fisuri în tablă, în cordoanele de sudură, autoritățile nu i-au permis să încarce sau să plece până nu a făcut reparațiile. Ca să treacă înapoi în Oceanul Atlantic, nava a trebuit să ocolească, a ajuns în Mediterană și a fost băgată în reparații într-un șantier în Italia, chestiune care a costat, dincolo de milionul cheltuit în Canada, 7 milioane reparații în Italia – era o navă nou-nouță…

Ceaușescu dăduse ordin ca toate echipamentele montate pe nave să fie asimiliate în industria românească. Industria românească a anunțat oficial, înainte de Revoluție, că nu poate furniza decât 30% din necesarul de piese.

Sunt lucruri pe care procurorii nu le-au înțeles. Dacă vorbim de partea comercială, este un adevărat dezastru în ceea ce privește înțelegerea procurorilor”, a spus fostul președinte.

Pe aceeași temă

Cele mai citite

spot_img