marți, 19 martie, 2024

Vaccinul împotriva Covid-19 este un COȘMAR logistic: abia în 2024 va ajunge la toți locuitorii planetei

Distribuie:

Publicat:

 

Profesioniştii în logistică se pregătesc să transporte rapid şi în siguranţă miliarde de doze de vaccinuri împotriva covid-19, după ce acestea vor fi pregătite în lupta împotriva noului coronavirus SARS-CoV-2, jongând cu ecuaţii cu multiple necunoscute, relatează AFP.

CÂTE VACCINURI VOR FI NECESARE?

Între 12 şi 15 miliarde de doze ar urma să fie produse în lume, potrivit Federaţiei Internaţionale a Industriei Farmaceutice (IFPMA), informează News.ro.

”Modelele actuale preconizează faptul că nu vor exista suficiente vaccinuri pentru a acoperi populaţia mondială înainte de 2023 sau 2024”, estimează Duke University din Statele Unite, care supervizează piaţa emergentă a aproximativ 200 de vaccinuri-candidat.

VOR FI TRANSPORTATE TOATE VACCINURILE LA FEL?

Laboratoarele pregătesc două tipuri de vaccinuri. Unele – ca cel al Pfizer et BioNTech – au nevoie de temperaturi de păstrare foarte scăzute – de până la -80°C -, în timp ce altele vor fi păstrate la temperaturi mai convenţionale – cuprinse între 2 şi 8°C.

Primul tip, deosebit de dificil de transportat, ”va privi până la 30% dintre dozele care vor fi distribuite în lume” , estimează directorul grupului general de logistică Ceva (grupul CMA-CGM), Mathieu Friedberg.

Restul de 70% din al doilea tip ”are nevoie de o logistică specifică. Ţine de domeniul farmaceutic, deci este mai sensibil, dar este mai puţin tehnic decât -80°C", spune el.

VOR FI TRANSPORTATE CU AVIONUL?

Mathieu Friedberg consideră că jumătate dintre vaccinuri vor fi transportate rutier de la locul de producţie – Pfizer şi Moderna ar urma să subcontracteze o parte a fabricării lor în Franţa – la loocul de depozitare şi apoi la centrele de vaccinare.

Cealaltă jumătate necesită, în opinia sa, o logistică înbinând mijloace aeriene şi terestre.

Totul va depinde de distanţă şi de urgenţa trimiterii produselor.

CUM SE VA ORGANIZA TRANSPORTUL AERIAN?

”Va fi nevoie de un fel de pod aerian”, avansează Glyn Hughes, însărcinat cu marfa la Asociaţia Internaţională de Transport Aerian (IATA). Câte o singură doză de transportat pentru fiecare locuitor al planetei ar echivala cu 8.000 de avioane cargo mari, în opinia sa.

Pentru a ne face o idee despre volum, cele 99 de avioane de pasageri de lung curier ale Air France pot transporta fiecare în cală peste 400.000 de doze, iar cele două avioane cargo de tip Boeing 777 ale companiei franceze ar putea transporta peste un milion de doze.

”Zborurile de pasageri cu o capacitate în cală trebuie să crească”, pledează directorul general al IATA Alexandre de Juniac, în opinia căruia ”frontierele trebuie să fie deschise pentru a permite distribuţia”.

Capacitatea actuală a transportului de marfă cu avionul este insuficientă pentru a face faţă cererii. Prăbuşirea traficului aerian internaţional a limitat oferta, iar 60% din marfa aeriană este transportată în cala avioanelor de pasageri.

CUM SE ORGANIZEAZĂ TRANSPORTATORII?

La toate nivelurile se înfiinţează "task forces", grupuri de lucru, atât la nivel de stat, cât şide profesie şi întreprinderi.

Bolloré Logistics lucrează ”pe toate segmentele”, declară directorul comercial Olivier Boccara, precizând că vizează situaţia pieţei ambalajelor, revizuieşte resursele de transport – efectuează mai ales un recensământ al transportatorilor tereştiri capabili să facă faţă provocări -, analizează companiile aeriene şi maritime în privinţa fluxului.

Laboratoarele se află într-o situaţie particulară, ele fiind cele care acreditează transportatorii.

”În această ordine, o instituţie sau o autoritate sanitară a unei ţări lucrează cu un laborator, laboratorul certifică lanţul logistic, aşadar el este cel care face treaba împreună cu subcontractorii săi pentru ca acest lanţ logistic să-i respecte toate criteriile”, rezumă Mathieu Friedberg.

VA FI PREGĂTITĂ TOATĂ LUMEA?

”Până în prezent, rămân numeroase necunoscute”, spune firma de logistică Geodis (grupul SNCF) – enumerând cantităţile de transportat, la ce temperatură, care sunt calendarele, schemele de distribuţie.

Însă profesioniştii în logistică contactaţi de AFP sunt unanimi şi spun că vor fi pregătiţi.

Lanţurile logistice din industria farmaceutică trec de obicei neobservate, subliniază Mathieu Friedberg, care notează că transportul la -80°C există deja în transferul de organe. ”Ceea ce se schimbă este amploarea, într-un timp relativ scurt”.

Cu 150.000 de camioane frigorifice, ”Franţa dispune de unul dintre cele mai bune lanţuri de transport la rece din lume”, potrivit Chaîne logistique du froid. ”Situaţia se complică” în cazul produselor care este necesar să fie păstrate la temperaturi cuprinse între -20° şi -80°C, însă provocarea ”nu este imposibil” de înfruntat, declară Jean-Eudes Tesson, preşedintele acestei organizaţii.

”Directivele nu sunt încă total clare cu privire la transport. Este, aşadar, extrem de dificil să le spunem clienţilor dacă aceste containere refrigerate sunt mijlocul cel mai potrivit de distribuire a vaccinului”, declară Mike van Berkel de la prodducătorul olandez de containere pentru aviaţie VRR Aero.

Pe aceeași temă

Cele mai citite

spot_img